بسم الله الرحمن الرحيم

يكي از مسائل مطرح و مورد اختلاف بين متكلمان ،مساله تجسيم (قائل به جسماني بودن خداوند متعال) مي باشد.اكثريت متكلمان اهل سنت و تمام علماي شيعه منكر جسم بودن خداوند هستند و براي ادعاي خود ادله عقلي و نقلي مي آورند.در اين بين اعتقاد به تجسيم بين اهل حديث1 و حشويه 2و در راس آن وهابيت شايع مي باشد.

ابن تيميه موسس فكري وهابيت مي‏ گويد:«آنچه که در قرآن و سنّت ثابت شده و اجماع و اتفاق پيشينيان بر آن است،حق مي ‏باشد و اگر از اين امر لازم آيد که خداوند متصف به جسم بودن شود اشکالی ندارد؛زيرا لازمه حق نيز حق خواهد بود.»3

همچنان او  در رساله «عقیده الحمویه» می نویسد: خداوند می خندد؛ و روز قیامت در حال خنده بر بندگان خود تجلی می کند. (مجموعه الرسائل الکبری، رساله یازدهم،۴۵۱)

پس از ابن تيميه محمدبن عبدالوهاب ادامه دهنده افكار سخيف وي بود.آنها معتقد هستند كه خداوند به شكل و شمايل مردي مي باشد كه بر صندلي بزرگ نشسته است و داراي اعضاي مادي مانند دست و پا ،انگشت و ساق و چشم و… نظير ديگر اجسام و مخلوقات مي باشد.

ادامه »

   دوشنبه 19 شهریور 1397نظر دهید »

بسم الله الرحمن الرحيم

در فرهنگ اسلامي توسل از جايگاه ويژه اي برخوردار است .توسل سبب رسيدن انسان به مراد خويش از طريق ميانبر براي اجابت سريع تر است.

توسل و شفاعت از موارد مسائل كلام مي باشد كه نظرات مختلفي پيرامون آن داده مي شود.بعضي از فرق هاي اسلامي آن را مي پذيرند و گروهي پذيرفتگان اين اعتقاد را كافر مي دانند و حكم قتل آنان را مي دهند.در واقع بايد گفت كه منكرين توسل وهابيون هستند و کلّیه فرق اسلامی در اصل توسّل وحدت نظر دارند و میان آنان اختلافی وجود ندارد.

به نظر محمد بن عبدالوهاب(موسس وهابيت) مسلمان واقعی کسی است که نه تنها خود به اولیای الهی توسّل نجوید، بلکه باید از چنین افرادی برائت جوید و آنان را کافر بداند. بر این اساس یکی از عقاید باطل وهابیون عدم جواز توسّل به رسول خدا(صلی الله علیه وآله)، اهل بیت آن حضرت و به طور کلّی اولیای الهی است.

شبهه پيرامون توسل

در این نوشتار توسل از دیدگاه شیعه و وهابی بررسی می شود.

ادامه »

   یکشنبه 18 شهریور 1397نظر دهید »
* بـــسـم الله الـرحـمن الـرحيــم * اين وبلاگ دريچه اي است براي عبور از بيراهه. هدف پاسخ به شبهات پيرامون وهابيت به صورت روان و بياني ساده مي باشد. ******************************** نظرات سازنده شما باعث دلگرمی و ارتقای سطح علمی وبلاگ خواهد شد.
جستجو
آمار
  • امروز: 1
  • دیروز: 3
  • 7 روز قبل: 9
  • 1 ماه قبل: 199
  • کل بازدیدها: 10594