« مساله تجسيم (قائل به جسماني بودن خداوند متعال)بررسي شبهه وهابيت پيرامون توسل »

بـسم الله الرحمن الرحيم

در قسمت قبل (وهابيت مجري ، طرحِ بني اميه (تاريخچه پيدايش وهابيت)) بيان كرديم كه محمد بن عبدالوهاب در مسائل سياسي و كشتار مسلمانان با جاسوسان انگليسي و مستشاران بريتانيا همدست بوده ، حال سوال اينجاست كه چگونه پاي انگليس در شكل گيري فرقه وهابيت باز شد؟

 وهابيت در آغاز راه بر اساس مباني فكري خود پيشرفت چنداني نداشت چنانكه مخالفت نزديكان و پدر و برادر خودش را هم به دنبال داشت و دوبار به ورطه نابودي رسيد ، اما زماني كه مستعمرات انگلستان ده تن از جاسوسان خود را به عراق ، مصر ، ايران، عربستان و تركيه فرستاد تا بتواند راهي براي تفرقه ميان مسلمين پيدا كنند با عبدالوهاب برخورد كردند؛ مستر همفر از اعضای سازمان جاسوسی بریتانیا، در خاطرات خود می نویسد:

«وزارت مستعمرات بریتانیا در سال 1700 م، برای تحقیق کافی به منظور به دست آوردن راههای منحرف ساختن ملّت اسلام و تقویت این راهها برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان و گسترش تسلط بر کشورهای اسلامی، ما را با یک اکیپ ده نفره به سوی مصر، عراق، تهران، حجاز و آستانه (ترکیه)، اعزام کردند و از طرف این وزارت خانه، امکانات کافی مانند: پول، اطلاعات لازم و نقشه های طرح شده در اختیار ما گذاشتند و حتی نامهای سلاطین و حکام، علما و رؤسای قبایل را کاملاً به ما آموختند.

من گفتار سکرتر دبیر کل را در آخرین لحظه خداحافظی فراموش نمی کنم که گفت: آینده کشور ما در گرو پیروزی شماست؛ هرچه نیرو دارید، در راه پیروزی خودتان به کار گیرید.1 و 2»

و اينگونه بود كه مستر همفر در بصره با محمد بن عبدالوهاب آشنا شد ، خود را محمد ناميد و برنامه يك دوستي صميمي را پايه ريزي كرد. محمد بن عبدالوهاب به تدريج مطيع مستر همفر شد بطوريكه در تمام مسائل با او به مشورت مي پرداخت و در هيچ امري با او مخالفت نمي كرد.

همفر وظايفي را بر محمد بن عبدالوهاب ابلاغ كرد و در قبال آن امتيازات نظامي و مالي را به او داد.

اين وظايف3 عبارتند از :

 1. تکفیر تمام مسلمانان و کشتار آنان و غارت اموال و هتک ناموس و خرید و فروش زنان و مردان آنان در بازار برده فروشان به عنوان برده.

2. تلاش جهت نافرماني خليفه عثماني و تحريك و تجهيز مردم و لشكر براي جنگيدن با او، و مبارزه در جهت كاستن نفوذ شريف هاي حجاز با تمامي وسائل.

3. ایجاد هرج و مرج و ترور در شهر هاي مسلمان به هر اندازه که بتواند.

4. تخریب قبه ها ، ضریح‌ها و اماكن مقدس در مكه و مدينه که در نزد مسلمانان محترم است، با این عنوان که آنها از مصاديق بت‌پرستی و شرک و سبب اهانت به شخصيت پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم است.

5. انتشار قرآن به طريقي که در برخی از احادیث به عنوان زیاده و نقصان وجود دارد و نشان از تحريف قرآن است.

6. خراب نمودن كعبه به این عنوان که جزء آثار بت پرستي است و منع نمودن مردم از حج و تحريك قبايل به غارت و كشتار حجاج.

از بين تمامي وظايف تنها دو جزء آخر را نمي پذيرد و آن ها را غير قابل قبول جامعه بيان مي كند4.

در نهايت محمد ابن عبدالوهاب مكتب وهابيت را به عنوان يك مكتب ابداعي تاسيس مي كند و ستون فقرات آن را با حرام دانستن شفاعت، زيارت ، توسل به پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم و ائمه اطهار5 ، تخريب قبور ائمه ، مشرك دانستن مسلمانان تشكيل مي دهد.

 تهيه شده توسط نويسنده وبلاگ بيراهه

 منابع:

1. كتابي با عنوان خاطرات مستر همفر ، جاسوس انگلستان در كشورهاي مسلمان. برخي در اين كتاب مناقشه كرده اند اما پذيرفتن اين كتاب در محافل علمي و كتب ترجمه آن به زبان هاي مختلف ، نشان دهنده واقعياتي در اين كتاب است و دليل ديگر بر پذيرفتن مطالب اين كتاب ، درستي مطالب آن درباره شخصيت و عقايد محمد ابن عبدالوهاب است.

2. وهابیت ایده استعمار، احمد ع. ، تهران، 1401 ق، صص 34 - 35 - مذاكرات مستر همفر،ص 12 - خاطرات سیاسی و تاریخی مستر همفر در كشورهای اسلامی، برگردان: علی كاظمی، تهران، ج 3، صص 37 - 38.

3. هذی هی الوهابیه، محمدجواد مغنیه، ص ۳۵ - لآیات البینات فی قمع البدع و الضلالات، شیخ محدحسین آل کاشف الغطاء، ص ۶ -  نگاهی به پندارهای وهابیت، علامه محمدحسین کاشف الغطاء، ص ۱۲.

4. تجزیه و تحلیل عقاید فرقه وهابی، سیدمحمدحسن قزوینی، ترجمه‌ی علی دوانی، نشر قدر.

5. الجامع الفرید، رسالة الكلمات النافعة فی المكفرات الواقعة، عبد الله بن محمد بن عبد الوهاب، ص 306.

   یکشنبه 18 شهریور 1397
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: ahmad [عضو] 
ahmad
5 stars

متاسفانه انگليس پشت پرده بسياري از فرقه هاي جهان اسلام شده ،مثل بهائيت وهابيت و متاسفانه شيعه لندني.
در واقع از هيچ گونه عملي براي خراب كردن وجه دين اسلام كوتاهي نمي كنند .
ان شاالله بزودي خانه خدا را از شر وهابيت پاك خواهيم كرد.

1397/06/27 @ 19:02


فرم در حال بارگذاری ...

* بـــسـم الله الـرحـمن الـرحيــم * اين وبلاگ دريچه اي است براي عبور از بيراهه. هدف پاسخ به شبهات پيرامون وهابيت به صورت روان و بياني ساده مي باشد. ******************************** نظرات سازنده شما باعث دلگرمی و ارتقای سطح علمی وبلاگ خواهد شد.
جستجو
آمار
  • امروز: 50
  • دیروز: 7
  • 7 روز قبل: 27
  • 1 ماه قبل: 216
  • کل بازدیدها: 10623